Zondag 31 maart

31 maart 2024 - El Eden, Colombia

Onder het genot van de muziek van de Mattheus zitten we heerlijk buiten op de patio te ontbijten,

Ontbijt

terwijl het regent dat het giet, heerlijk! Koud is het hier nooit.

Onderdeel van het ontbijt is een stukje van de pitahaya, ook wel dragonfruit (drakenvrucht) genoemd, het is in feite een cactusvrucht. De vrucht heeft geen stekels, maar een geschubde schil. Het is erg lekker en goed voor de digestie, maar je moet er niet teveel van eten.

Pitaya

Om 10.15 gaan we met Vali en Oscar naar de koffiefarm van Oscar. Dat is in Armenia. Vier jaar geleden waren we hier ook en hebben we koffiebonen geplukt. Nu plukken we er een paar. Oscar geeft uitleg over het hele proces. Je hebt vier vormen van verwerken van de oogst: je kunt de bonen wassen ( dit proces doorloopt Oscar altijd), je kunt de vette laag die net onder de schil zitten er omheen laten: dat noem je 'Honey' en je kunt de hele boon met schil en al drogen, dat heet 'Natural'. Die laatste twee vormen zijn bewerkelijker: Natural moet 5 a 6 maanden drogen in de zon en Honey drogen kost 1 a 2 weken, terwijl 'gewassen' het minste tijd kost: 2 a drie dagen drogen in de zon. Is de boon dan droog, dan moet je daar het velletje weer afhalen en dan hou je de boon over ( green) zoals hij geëxporteerd wordt. Deze bonen zijn wit/beige: die zijn goed, alle anderen hebben een gebrek en die worden niet geëxporteerd, maar gebruikt in eigen land. Een boon kan 14 gebreken hebben, maar weggooien doe je nooit, daar zijn ze te kostbaar voor. Verder is de best geroosterde boon de 'medium geroosterde'. Is de boon 'dark roasted', dan viel er iets te verbergen.

Oscar wil z'n Belgische Syphon

Belgium Siffon

uitproberen, de eerste keer is de koffie te slap, de tweede keer wel lekker, je moet wel geduldig zijn.

Vervolgens gaan we naar het andere huis van Vale kijken wat ze verhuurt: Hotel Chalet La Sofia by Majuva. Het ziet er prachtig en ruim uit. Wij verblijven in haar andere huis: Chalet El Castillo.

Oscar heeft al een paar keer aangegeven dat hij honger heeft, dus gaan we lunchen bij een Italiaan hier in de buurt.

Italiaans Restaurant La TrattoriaOscar en Vali

Verrukkelijk eten. Oscar vraagt van alles over de covid-periode, het is heel gezellig. Thuis gekomen is iedereen meteen verdwenen naar z'n rustplek. Wij zitten lekker buiten onder de patio en zolang het droog blijft op het terras, inmiddels is het alweer 17.30.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl