Zaterdag 30 maart

30 maart 2024 - Armenia, Colombia

09.00 ontbeten, om 09.30 met Vale naar een cacaofarm, La Riviera del Cacao. Hier groeien enkelle van de beste cacaosoorten. Deze farmer heeft 8 verschillende soorten geplant, waarvan 6 tot de beste van de wereld behoren, terwijl er wel een miljoen verschillende soorten zijn.

Deze man kan zo ontzettend enthousiast vertellen en hij weet zo ongelofelijk veel, dat hij 4 uur vertelt. Ondertussen lopen we over zijn landgoed van 13 ha., waarvan 10 ha bebouwd is met cacaoplanten. Het is er schitterend. In het midden van zijn 'tuin' heeft hij een prachtig prieel in de schadus staan, waarvan de wanden begroeid zijn met vanilleplanten. We krijgen een stevige maaltijd, waaronder vlees dat 5 uur in bier gesudderd heeft. Daarbij een drankje, gemaakt van de vrucht: badea.

Aan 't begin van ons bezoek hebben we cacaobonen mogen malen en hebben we uitleg gehad over de ingrediënten die in echte chocola zitten: 25 % suiker, 25% cacaoboter en 50% cacao. Soms kun je ook twee andere ingredienten toevoegen: lecitine om het glad en glanzend te maken en vanille. We doen de ingrediënten in een pers ( nu zonder lecitine en vanille) en de pers draait vier uur. Normaal gesproken moet dit 72 uur draaien. UIteindelijk mogen we aan 't eind van de visite de chocola proven, ook dopen we het in ananas, banaan of mango. Wat een verrukkelijke chocola. Dit is chocola van 65 % cacao. Wat een bijzonder bezoek was dit, we hebben heel veel geleerd, het was enig!

Cacaoplant

Open bomen gesnoeid om zonlicht door te laten waardoor na regen de vruchten niet binnen 2 uur met schimmel besmet worden.

Bloemen en vruchten cacao

Bloemen en vruchten, 100.000 bloemen voor 40-70 vruchten

Verschillende soorten cacao

Verschillende cacao soorten

CacaobonenGecrushte cacaobonenmalen cacaobonenMalen cacaobonen

Volgorde cacao uit vrucht, boon doorgesneden, geroosterde bonen, test guillotine om te zien welk percentage is aangetast, machine om schil van inhoud te scheiden,inhoud boon ( de cacao), malen van cacao om cacao boter te scheiden van vaste stof.

Ingredienten voor zuivere chocola:

Ingrediënten chocola

Vanille, zweten is bijna rijp.

Vanille

in de cacaoplantage

Wist je dat bamboe 15 cm per dag groeit, waarvan 70% 's nachts en 30 % overdag.

Een nicht van Vali ( Julina) werkt sinds kort op deze farm en verzorgt er rondleidingen, vooral in engels en frans.

Vervolgens gaan we naar een plaatsje verderop: Pijao, waar we een koffie drinken , gemaakt door een koffieapparaat dat 150 jaar oud is.

Koffiemachine 150 jaar oud

We eten een ijsje en rijden nog door Cordoba en zetten Juliana af die in Armenia woont. De tocht door de tropische bergen is schitterend, het is hier enorm groen, doordat het altijd warm is en er geregeld regen valt.

Tegen 18.30 zijn we thuis. We drinken wat en praten met Chichi en zien het eindproduct van haar voor " The night of Shame". Super leuk geworden!

Vali heeft een heerlijke salade voor ons gemaakt en de rest van de avond zitten we heerlijk buiten in dit fantastische klimaat.

Jouw reactie