Woensdag 20 maart

20 maart 2024 - Uyuni Salt Flat, Bolivia

Om 05.30 opgehaald door de taxi, die door de stad crosste, het was immers vroeg, nauwelijks tegenverkeer, dus door rood rijden is dan ook geen probleem, vinden ook al zijn collega's die al vroeg uit de veren zijn. Ach, er hangt een mariabeeltenis aan z'n achteruitkijkspiegel, niets kan hem deren. Hij rijdt ons in 25 minuten naar het vliegveld,

El Alto AirportTeun airportOntbijtpakket van hotel

normaal doe je hier 50 minuten over. We vliegen naar Uyuni, waar de zoutvlakten zich bevinden. We zijn er in een uur, voor mij was het 5 minuten, ik viel meteen in slaap en werd wakker bij de landing. We werden opgehaald door een taxi van het hotel, aardige man, reed rustig. Wat een andere stad is dit: heel vlak en open en ruim gebouwd, lage huizen, bijna allemaal onaf, ik krijg hier een beetje een westerngevoel door de omgeving. Eerst bezoeken we de Uyuni Treinbegraafplaats.

TreinbegraafplaatsUyuniTreinbegraafplaats Uyuni

Leuk om de geschiedenis hiervan te lezen. Vervolgens komen we bij een klein marktje waar allerlei alpakakleding en andere snuisterijen verkocht worden. Dit hebben we gauw gezien. Ook laat de chauffeur ons de verschillende stenen en de verwerking van zout zien. Daarna checken we in in ons hotel dat helemaal van zout is gebouwd: Luna Salada hotel de Sal. Hier krijgen we een lunch om 12.00u. Om 14oo komt de chauffeur ons halen en rijden we naar de zoutvlaktes van Uyuni

Uyuni Salt FlatSaltflats UyuniUyuni Salt flatZoutkristallen zelf gevondenZoutkristallen komen hier uit

We hebben hier veel foto's en filmpjes gemaakt, maar het is toch moeilijk je voor te stellen hoe dit is als je het niet meegemaakt hebt: je rijdt met de auto over de zoutvlaktes, die nu allemaal onder water staan, het is voortdurend of je op water rijdt. Wat een uitzichten, wat een immense vlaktes! Wat een weerspiegelingen in het water van de bergen en de wolken. We hebben genoten!!! Wat een belevenis. Ook zagen we een groter gat in het zout, waar gas door naar boven kwam, dat heeft te maken met niet actieve vulkanische bergen die eromheen liggen. Het is enorm toeristisch, er rijden wel 100 four by four's, maar doordat het zo groot is, kom je vanzelf weer in de leegte terecht. De chauffeur heeft grappige foto's van ons gemaakt.

Ook staan er wat beelden van zout op de vlakte en een hotel van zout. We blijven er tot 18.45 om de zonsondergang te zien: fenomenaal en we sluiten af met een glas wijn en borrelhapjes,

Borrelplank Salt flatChauffeur met wijn

helaas staat er teveel wind om dat buiten te doen. Fantastisch wat een dag! 19.20 zijn we bij ons hotel, moe van alle beelden en indrukken.

Jouw reactie